Sommardäckslag

Tanken på en sommardäckslag kom upp när DRF yttrade sig över regeringens remiss våren 2009 angående dåvarande Vägverkets lägesrapport. Sedan dess har frågan mognat, och efter sommaren 2010 benämns idén sommardäckslag.

Nuvarande regler ligger på föreskriftsnivå. DRF förespråkar att frågan lyfts upp till lagnivå. En lagstiftning skulle verka för samling och stabilitet och en ökad trafiksäkerhetsmedvetenhet. Senare års utredningar har varit ofullständiga och blivit starkt kritiserade. Vissa åtgärder som vidtagits har ryckts ut ur sitt sammanhang. De negativa konsekvenserna av åtgärderna har inte analyserats innan de genomförts. En lagstiftning ställer krav på en statlig utredning innan en proposition kan föreläggas riksdagen.

En samlad lagstiftning kring hjul skulle ställa krav på anpassning i förordningar och föreskrifter. Utan att föregripa en utrednings slutsatser så kan man redan idag säga att en sommardäckslag inte skulle belasta statsbudgeten. Tvärtom. Färre döda och allvarligt skadade i trafiken skulle resultera i sänkta samhällsekonomiska kostnader.

DRF förespråkar att en utredning görs av en part som är oberoende av vägtransportsystemets aktörer. Målsättningen ska vara att föreslå en heltäckande lagstiftning om däck, fälg och hjul. Medan utredningen pågår bör den tidigare dubbdäckstiden (30 april) gälla.