Välj däck aktivt

peter_300x300

2016-12-13

Däcken är absolut det viktigaste i och på bilen för trafiksäkerheten. Trots det är de flesta bilägare ointresserade när det kommer till vad som faktiskt håller kontakten med underlaget.

Många investerar stora summor i bilar med all extra utrustning, dyra system för underhållningen, bästa komforten och största motorn men utrustar den sedan med exempelvis året-runt-däck. Däck som är farliga kompromisser på alla underlag och dessutom, i de flesta fall, olagliga på vinterväg.
All erfarenhet och tester visar ett starkt samband mellan pris och prestanda
Priset är avgörande för många i valet av däck, särskilt vinterdäck. En vanlig uppfattning är att det är liten skillnad mellan olika däck och att lågt pris är en besparing. För personer i däckbranschen är just detta den svåraste myten att slå hål på. All erfarenhet och tester visar ett starkt samband mellan pris och prestanda. Därmed inte sagt att du ska gå enbart efter prislistan för bästa däcket. Det handlar också om hur bilen används, hur du kör, om fler i familjen kör och vilka egenskaper som är mest väsentliga på de underlag du kör på.

Som i nästan alla fall så kostar hög kvalitet och säkerhet lite mer men när det gäller däck är det små extra kostnader för den högre säkerhet man får, det säger Peter Buhre, vd på Däckspecialisternas Riksförbund.
Han pekar också på våra väldigt varierande väderförhållanden och därmed underlag. Inte minst den tidiga vintern i år, med mycket snö under en period och därefter åter barmark, visar på svårigheterna. Bilister överraskades av snön i november vilket orsakade många onödiga olyckor och problem i trafiken.

Byt däck oftare

Det är svårt att förutse hur väglaget förändras under höst och tidig vår. Från däckbranschen är rådet att vara så flexibel som möjligt och att gärna byta mellan vinter- och sommardäck oftare.

Generellt är det bättre att köra med vinterdäck på barmark vissa perioder jämfört med att stå med sommardäcken på när snön kommer. Ekonomiskt, miljömässigt och säkerhetsmässigt är det dock bättre att skifta däck oftare utifrån det väglag som väntas, säger Peter.

Många däckverkstäder erbjuder idag lösningar för bilisterna så de ska kunna ha rätt däck vid rätt tillfälle. I mellersta och södra Sverige är det också allt fler som har två olika uppsättningar vinterdäck. En med vinterdäck utan dubb för normal vinter och en med dubbade för resor till fjällen eller om vintern blir kall och isig.
Den lösningen finns än så länge bara i fantasin
Även här tittar däckverkstäderna på hur man kan erbjuda lösningar för kunderna. Med större uppmärksamhet på vilka däck man har, bättre kontroll och service och ett mer aktivt agerande från bilisterna så ökas säkerheten, säger Peter.
När får vi då se det däck som är ett bra sommardäck som på vintern omvandlas till ett bra vinterdäck, kanske även med någon sorts dubbar?

Den lösningen finns än så länge bara i fantasin och tyvärr inget vi ser i den närmast framtiden, säger Peter.

På frågan om framtidens lösning så påpekar Peter att det fortsatt är att tänka igenom vilken typ av däck som passar bäst för det sätt på vilket bilen används, vilka som kör, var man kör och om det kan förväntas svåra väderleksförhållanden. Att investera i säkerhet genom att ha bra däck och kanske även en tredje uppsättning att använda vid lite svårare förhållanden. Säkerhet kostar lite extra men inte alls i förhållande till vad ökad säkerhet innebär. Att konsultera en däckspecialist är därför en bra investering.

Text: Ola Hanson. Foto: Pontus Grönvall