Glöm inte att
ta hand om dina däck
Luften bär lasten och däcket skall se till att hålla luften. Moderna däck och TPMS utrustade bilar har gjort att allt färre förare kontrollerar lufttrycket regelbundet. Detta är synd för lufttrycket påverkar både livslängd och köregenskaper vilket är lika med din säkerhet.
Körstil och motorstyrka påverkar livslängd och elbilar som ofta har stort moment är en stor utmaning för däckens livslängd.
En enkel motkörning kan förändra hjulvinklar som skapar ett snabbslitage, så låt en fackman besikta däcken vid varje säsongsskiftning för att se om en hjulinställning är att rekommendera.
Förvaring mellan säsonger skall vara svalt och helst mörkt samt att fälgar och däck mår bra av en ordentlig rengöring innan lagring.
Lagring
Personbilsdäck som inte är monterade på fälg skall lagras stående. De kan lagras liggande under kort tid, dock inte längre än 1 månad utan att traven vänds. Däck monterade på fälg kan lagras: stående, liggande eller hängande på väggen.
Ozonfri miljö – undvik att lagra däcken:
i direkt kontakt med solljus nära batteriladdare eller där de kan utsättas för svetsljus nära elektriska motorer
Oljeprodukter – undvik att lagra däcken: på smutsiga golv eller i utrymmen där de kan komma i kontakt med olja
Sval temperatur – däcken skall lagras:
torrt svalt där det inte finns risk för stora temperaturskillnader.
Det är direkt olämpligt att lagra däck i stålcontainer, pannrum, utomhus, under plåttak och liknande.
STRO har, för att visa att rätt lagring innebär att däcken inte åldras, gjort en oberoende test hos VTI (Väg och Transportforsknings Institutet) i Linköping (Sverige).
Denna test visade att 3 år gamla vinterdäck hade samma egenskaper på is som nya vinterdäck.
Det är alltså en myt att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nya när man köper dem.