Många frågor och funderingar om däck

 

Vi hjälper dig längs vägen. Här har vi samlat frågor och svar om allt från vad som räknas till vinterdäck, hur man mäter mönsterdjup, varför det är viktigast att hålla koll på lufttrycket och vad du ska tänka på om du byter dina däck själv. Hoppas sidan hjälper dig en bit på vägen. 

radek-kilijanek-JQT6xXS16dg-unsplash.jpg
 

Håll koll på

mönsterdjupet

I däckens slitbana finns ett mönster som gör att däcket får bättre grepp när det är blött, snöigt, slaskigt eller isigt på vägbanan. Mönstret kan se olika ut på olika typer av däck. Olika krav på minsta lagligt mönsterdjup finns på sommaren och på vintern.

När gäller krav på vinterdäck?


Det är krav på att använda vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1/12–31/3. Kravet gäller personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon. Kravet gäller inte vid färd till och från besiktningen, för fordon som provkörs/förflyttas i samband med reparation/försäljning samt för fordon som är 30 år eller äldre. Kravet gäller inte heller när fälgdiametern är 10 tum eller mindre. Tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton samt släp som dras av sådana fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul, när vinterväglag råder under perioden 1 /12–31/3.




Varför ökar slitaget med för lågt lufttryck i däcken?


Att slitaget ökar med för lite lufttryck beror på att däcket blir instabilt och klackarna som har kontakt med vägbanan rör sig mer. Då ökar friktionen och värmeutvecklingen och däcket slits fortare. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön. Ojämnt slitage av slitbanan, i skuldror eller i mitten av däcket, kan vara ett tecken på för dåligt lufttryck. Med 30 procent för lite lufttryck kan däckens livslängd halveras. Däck till lastbilar och bussar kan slitas ännu fortare, särskilt om det är olika tryck i däcken på samma position.




När får man använda dubbdäck?


Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag. Den 16 mars 2021 meddelade Transportstyrelsen att de inte kommer att göra ett undantag och förlänga vårens skiftesperiod, som man gjorde våren 2020 pga utbredningen av Covid-19. Med anledning av myndighetens beslut har representanter från däck-, och motorbranschen tillsammans utformat ett Öppet brev.




Vad är skillnaden mellan dubbade och dubbfria vinterdäck?


Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbfria vinterdäck kan vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden. I tabellen beskrivs skillnader mellan de olika typerna av vinterdäck. Tabellen jämför däck av likvärdig kvalitet.




Vilka regler gäller för vinterdäck på släpvagn?


Släp som dras av personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton måste ha vinterdäck under perioden 1 december–31 mars, när det är vinterväglag. Om dragbilen då har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck. Om dragbilen när det är krav på vinterdäck har odubbade vinterdäck kan släpet ha dubbade eller odubbade vinterdäck. Under perioden 1 december–31 mars när det inte är vinterväglag får släpet ha dubbdäck, odubbade vinterdäck eller sommardäck, oavsett vad det sitter för däcktyp på dragbilen.




Vad räknas som vinterväglag?


Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Men en bra tumregel är att låta montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C. Gummiblandningen i däcken är anpassad efter temperaturen. Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Vinterdäcken bör därför sitta på när temperaturen kryper under +5°C. Då sitter också vinterdäcken på bilen när den första förrädiska halkan kommer.




Vad är definitionen av ett vinterdäck?


Vinterdäck ska vara märkta med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), och som i dagligt tal kallas för Alptopp/Snöflinga. Genom en övergångsbestämmelse är det dock tillåtet att använda vinterdäck med M+S-märkning som är ”speciellt framtagna för vinterkörning” fram till och med den 30 november 2024.




Varför ska jag se upp med grovmönstrade terrängdäck?


Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.




Hur kör jag in mina vinterdäck?


Nya dubbade och dubbfria vinterdäck bör köras extra lugnt de första 50–100 milen. Inkörningen av nya vinterdäck bör ske på barmark. Även begagnade vinterdäck mår bra av att köras några mil på barmark efter sommarhalvårets lagring.




Varför ska jag inte köra med dubbfria vinterdäck på sommaren?


Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag. På sommaren ger dubbfria vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver.




Vad säger EU:s energimärkning om vinteregenskaper?


EU:s energimärkning visar däckets energiklass, våtgrepp och ljudnivå utanför bilen. Däremot visas inte hur bra eller dåliga vinteregenskaper däcket har. Dubbfria vinterdäck som är optimerade för bra grepp på snö och is kommer att få en sämre gradering av våtgreppet. När det gäller val av dubbfria vinterdäck är det därför viktigt att ta större hänsyn till däckets vinteregenskaper och mindre till värdet på energimärkningsetikettens våtgrepp.




Vad handlar debatten om partiklar från dubbdäck om?


Partiklar som är så små att de går att andas in anses vara hälsofarliga. På vissa gator i tätorter med mycket trafik och mycket hus överskrids EU:s normer för hur mycket sådana partiklar det får finnas i luften. Dubbdäck bidrar till att generera inandningsbara partiklar och för att klara EU:s krav har vissa kommuner infört förbud mot dubbdäck på vissa gator. Inandningsbara partiklar kommer också från en mängd andra källor och relationen mellan hälsopåverkan av partiklar som genereras av dubbdäck och trafiksäkerhetsnyttan med dubbdäcken är inte helt klarlagd. Mer forskning behövs inom området.




På vilka platser gäller lokala förbud mot dubbdäck?


Tre orter har infört lokala förbud mot dubbdäck: I Stockholm gäller förbudet på Hornsgatan och från den 1 januari 2016 även på Fleminggatan och Kungsgatan, i Uppsala på Kungsgatan och Vaksalagatan och i Göteborg på Friggagatan och Odinsgatan. Dessa gator har haft problem att klara EU:s gränsvärden för halter av inandningsbara partiklar.





 

Luften bär fordonet

 

Det är inte däcket i sig som bär upp fordonet, utan lufttrycket i hjulen. Med för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen, däcken slits fortare och bilen kan bli svår att hantera i en kritisk situation. Tyvärr visar erfarenheter från flera olika undersökningar att många har för lite lufttryck i sina hjul.

Vad ska man tänka på om man vill byta däcken själv?


Se till att anläggningsytor på fälg och nav är rena. Om det finns rostflagor eller småsten mellan fälgen och navet kan hjulet lossna. Använd endast hjulbultar eller hjulmuttrar som passar till din typ av fälg. Om du är osäker, kontrollera med en däckspecialist. Dra hjulbultar/hjulmuttrar korsvis. Efterdra hjulbultar/hjulmuttrar efter några mils körning. Detta gäller oavsett om du bytt hjulen själv eller om en däckspecialist gjort det.




Vilken hastighetsklass måste däcken klara?


Sommardäck till bilar som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetsklass som klarar bilens maxhastighet. Exempelvis är H-däck klassade för 210 km/h och om din bil går att köra fortare måste du ha sommardäck med högre hastighetsklass, vanligen V-däck (240 km/h). På äldre bilar behöver sommardäck inte ha en högre hastighetsklass än 180 km/tim (S-däck). På vinterdäck ska hastighetsklassen vara minst 160 km/tim (Q-däck). Hastighetsklassen anges med en bokstav efter dimensionsbeteckningen.




När får man använda dubbdäck?


Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag. OBS! På grund av coronaviruset har Transportstyrelsen beslutat om ett generellt undantag 2020 från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, från den 15 april till den 30 april 2020.




Hur mycket axelbelastning ska däcken klara?


Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Belastningsförmåga anges i ”load index” och förkortas LI. Din däckspecialist kan tala om vilken axelbelastning din personbil måste klara och vilket LI detta motsvarar.




Hur ser jag vilken dimension däcket har?


Dimensionsbetäckningen finns på däcksidan. Exempelvis 195/65R15 betyder att däcket är 195 mm brett, att däcksidan är 65 procent av däckbredden och att fälgen som däcket sitter på har en diameter på 15 tum. R betyder att det är ett radialdäck.




Vilka alternativa dimensioner är tillåtet att montera på bilen?


Fordonsägaren kan under eget ansvar byta till alternativ däck- och fälgdimension utan att bilen behöver registreringsbesiktigas. Detta förutsätter att däcket och fälgen får plats och täcks av originalstänkskärmen, att hastighetsmätaren inte visar fel och att bilens ursprungliga egenskaper inte påverkas påtagligt negativt.




Får man blanda olika typer av däck på bilen?


Personbilars samtliga däck ska vara av samma typ och man får inte blanda dubbdäck, dubbfria vinterdäck och sommardäck på bilen.




Måste man byta alla fyra däck samtidigt?


Det rekommenderas att ha likvärdigt grepp på alla fyra hjulen, men om inte alla däck behöver bytas bör man åtminstone byta parvis, så att däcken på samma axel är i likvärdigt skick.




Måste alla däcken på bilen vara av samma fabrikat/modell?


Det rekommenderas att använda samma fabrikat/modell av däck på bilens alla fyra hjul, men om man ska blanda olika bör man åtminstone ha samma på samma axel.




Om man bara byter två däck, var ska de sitta på bilen?


Däck som bedöms ha det bästa väggreppet ska alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.




Vad är E-märkning?


Däck som monteras på bilar och släp av årsmodell 1981 eller nyare ska vara E-märkta. E-märkningen består av ett stort eller litet ”E” följt av ett godkännandenummer och ska finnas på däcksidan. E-märkningen innebär att däcket är typgodkänt och är en garanti för att däcket klarar de säkerhetsmässiga krav som finns på däck inom Europa.




Hur ska däck som inte används lagras?


När däck lagras mörkt och utan att utsättas för hög värme är åldrandet i gummit marginell. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare etc). Omonterade däck (utan fälg) lagras stående. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående eller liggande.





 

Vinterdäck 

Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.

När gäller krav på vinterdäck?


Det är krav på att använda vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1/12–31/3. Kravet gäller personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon. Kravet gäller inte vid färd till och från besiktningen, för fordon som provkörs/förflyttas i samband med reparation/försäljning samt för fordon som är 30 år eller äldre. Kravet gäller inte heller när fälgdiametern är 10 tum eller mindre. Tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton samt släp som dras av sådana fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul, när vinterväglag råder under perioden 1 /12–31/3.




Varför ökar slitaget med för lågt lufttryck i däcken?


Att slitaget ökar med för lite lufttryck beror på att däcket blir instabilt och klackarna som har kontakt med vägbanan rör sig mer. Då ökar friktionen och värmeutvecklingen och däcket slits fortare. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön. Ojämnt slitage av slitbanan, i skuldror eller i mitten av däcket, kan vara ett tecken på för dåligt lufttryck. Med 30 procent för lite lufttryck kan däckens livslängd halveras. Däck till lastbilar och bussar kan slitas ännu fortare, särskilt om det är olika tryck i däcken på samma position.




När får man använda dubbdäck?


Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag. Den 16 mars 2021 meddelade Transportstyrelsen att de inte kommer att göra ett undantag och förlänga vårens skiftesperiod, som man gjorde våren 2020 pga utbredningen av Covid-19. Med anledning av myndighetens beslut har representanter från däck-, och motorbranschen tillsammans utformat ett Öppet brev.




Vad är skillnaden mellan dubbade och dubbfria vinterdäck?


Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbfria vinterdäck kan vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden. I tabellen beskrivs skillnader mellan de olika typerna av vinterdäck. Tabellen jämför däck av likvärdig kvalitet.




Vilka regler gäller för vinterdäck på släpvagn?


Släp som dras av personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton måste ha vinterdäck under perioden 1 december–31 mars, när det är vinterväglag. Om dragbilen då har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck. Om dragbilen när det är krav på vinterdäck har odubbade vinterdäck kan släpet ha dubbade eller odubbade vinterdäck. Under perioden 1 december–31 mars när det inte är vinterväglag får släpet ha dubbdäck, odubbade vinterdäck eller sommardäck, oavsett vad det sitter för däcktyp på dragbilen.




Vad räknas som vinterväglag?


Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Men en bra tumregel är att låta montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C. Gummiblandningen i däcken är anpassad efter temperaturen. Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Vinterdäcken bör därför sitta på när temperaturen kryper under +5°C. Då sitter också vinterdäcken på bilen när den första förrädiska halkan kommer.




Vad är definitionen av ett vinterdäck?


Vinterdäck ska vara märkta med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), och som i dagligt tal kallas för Alptopp/Snöflinga. Genom en övergångsbestämmelse är det dock tillåtet att använda vinterdäck med M+S-märkning som är ”speciellt framtagna för vinterkörning” fram till och med den 30 november 2024.




Varför ska jag se upp med grovmönstrade terrängdäck?


Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.




Hur kör jag in mina vinterdäck?


Nya dubbade och dubbfria vinterdäck bör köras extra lugnt de första 50–100 milen. Inkörningen av nya vinterdäck bör ske på barmark. Även begagnade vinterdäck mår bra av att köras några mil på barmark efter sommarhalvårets lagring.




Varför ska jag inte köra med dubbfria vinterdäck på sommaren?


Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag. På sommaren ger dubbfria vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver.




Vad säger EU:s energimärkning om vinteregenskaper?


EU:s energimärkning visar däckets energiklass, våtgrepp och ljudnivå utanför bilen. Däremot visas inte hur bra eller dåliga vinteregenskaper däcket har. Dubbfria vinterdäck som är optimerade för bra grepp på snö och is kommer att få en sämre gradering av våtgreppet. När det gäller val av dubbfria vinterdäck är det därför viktigt att ta större hänsyn till däckets vinteregenskaper och mindre till värdet på energimärkningsetikettens våtgrepp.




Vad handlar debatten om partiklar från dubbdäck om?


Partiklar som är så små att de går att andas in anses vara hälsofarliga. På vissa gator i tätorter med mycket trafik och mycket hus överskrids EU:s normer för hur mycket sådana partiklar det får finnas i luften. Dubbdäck bidrar till att generera inandningsbara partiklar och för att klara EU:s krav har vissa kommuner infört förbud mot dubbdäck på vissa gator. Inandningsbara partiklar kommer också från en mängd andra källor och relationen mellan hälsopåverkan av partiklar som genereras av dubbdäck och trafiksäkerhetsnyttan med dubbdäcken är inte helt klarlagd. Mer forskning behövs inom området.




På vilka platser gäller lokala förbud mot dubbdäck?


Tre orter har infört lokala förbud mot dubbdäck: I Stockholm gäller förbudet på Hornsgatan och från den 1 januari 2016 även på Fleminggatan och Kungsgatan, i Uppsala på Kungsgatan och Vaksalagatan och i Göteborg på Friggagatan och Odinsgatan. Dessa gator har haft problem att klara EU:s gränsvärden för halter av inandningsbara partiklar.





vintertrafik.jpg
 

Energimärkning 

Den 1 maj uppdateras energimärkningen för däck. Etiketten som bland annat kompletteras med is- och snöegenskaper, gör det lättare för dina kunder att välja säkra vinterdäck. Läs mer här. 

Vad ska man tänka på om man vill byta däcken själv?


Se till att anläggningsytor på fälg och nav är rena. Om det finns rostflagor eller småsten mellan fälgen och navet kan hjulet lossna. Använd endast hjulbultar eller hjulmuttrar som passar till din typ av fälg. Om du är osäker, kontrollera med en däckspecialist. Dra hjulbultar/hjulmuttrar korsvis. Efterdra hjulbultar/hjulmuttrar efter några mils körning. Detta gäller oavsett om du bytt hjulen själv eller om en däckspecialist gjort det.




Vilken hastighetsklass måste däcken klara?


Sommardäck till bilar som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetsklass som klarar bilens maxhastighet. Exempelvis är H-däck klassade för 210 km/h och om din bil går att köra fortare måste du ha sommardäck med högre hastighetsklass, vanligen V-däck (240 km/h). På äldre bilar behöver sommardäck inte ha en högre hastighetsklass än 180 km/tim (S-däck). På vinterdäck ska hastighetsklassen vara minst 160 km/tim (Q-däck). Hastighetsklassen anges med en bokstav efter dimensionsbeteckningen.




När får man använda dubbdäck?


Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag. OBS! På grund av coronaviruset har Transportstyrelsen beslutat om ett generellt undantag 2020 från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, från den 15 april till den 30 april 2020.




Hur mycket axelbelastning ska däcken klara?


Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Belastningsförmåga anges i ”load index” och förkortas LI. Din däckspecialist kan tala om vilken axelbelastning din personbil måste klara och vilket LI detta motsvarar.




Hur ser jag vilken dimension däcket har?


Dimensionsbetäckningen finns på däcksidan. Exempelvis 195/65R15 betyder att däcket är 195 mm brett, att däcksidan är 65 procent av däckbredden och att fälgen som däcket sitter på har en diameter på 15 tum. R betyder att det är ett radialdäck.




Vilka alternativa dimensioner är tillåtet att montera på bilen?


Fordonsägaren kan under eget ansvar byta till alternativ däck- och fälgdimension utan att bilen behöver registreringsbesiktigas. Detta förutsätter att däcket och fälgen får plats och täcks av originalstänkskärmen, att hastighetsmätaren inte visar fel och att bilens ursprungliga egenskaper inte påverkas påtagligt negativt.




Får man blanda olika typer av däck på bilen?


Personbilars samtliga däck ska vara av samma typ och man får inte blanda dubbdäck, dubbfria vinterdäck och sommardäck på bilen.




Måste man byta alla fyra däck samtidigt?


Det rekommenderas att ha likvärdigt grepp på alla fyra hjulen, men om inte alla däck behöver bytas bör man åtminstone byta parvis, så att däcken på samma axel är i likvärdigt skick.




Måste alla däcken på bilen vara av samma fabrikat/modell?


Det rekommenderas att använda samma fabrikat/modell av däck på bilens alla fyra hjul, men om man ska blanda olika bör man åtminstone ha samma på samma axel.




Om man bara byter två däck, var ska de sitta på bilen?


Däck som bedöms ha det bästa väggreppet ska alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.




Vad är E-märkning?


Däck som monteras på bilar och släp av årsmodell 1981 eller nyare ska vara E-märkta. E-märkningen består av ett stort eller litet ”E” följt av ett godkännandenummer och ska finnas på däcksidan. E-märkningen innebär att däcket är typgodkänt och är en garanti för att däcket klarar de säkerhetsmässiga krav som finns på däck inom Europa.




Hur ska däck som inte används lagras?


När däck lagras mörkt och utan att utsättas för hög värme är åldrandet i gummit marginell. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare etc). Omonterade däck (utan fälg) lagras stående. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående eller liggande.





 

Skifta och lagra rätt 

 

I Sverige behöver vi ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Det innebär att det åtminstone är två tillfällen per år då däcken ska skiftas, till vinterdäck på hösten och till sommardäck på våren. Det innebär också att den uppsättning däck som inte används den aktuella säsongen behöver lagras på ett bra sätt.

 

Du kan också behöva byta däck vid andra tillfällen, exempelvis om däcken blivit slitna eller om du fått punktering. När du ska byta däck på bilen finns det en hel del att tänka på. Däckspecialister kan ge råd om vilka däck som passar ditt fordon, skifta däcken på ett korrekt sätt och ofta också lagra dina däck som inte används.

Vad ska man tänka på om man vill byta däcken själv?


Se till att anläggningsytor på fälg och nav är rena. Om det finns rostflagor eller småsten mellan fälgen och navet kan hjulet lossna. Använd endast hjulbultar eller hjulmuttrar som passar till din typ av fälg. Om du är osäker, kontrollera med en däckspecialist. Dra hjulbultar/hjulmuttrar korsvis. Efterdra hjulbultar/hjulmuttrar efter några mils körning. Detta gäller oavsett om du bytt hjulen själv eller om en däckspecialist gjort det.




Vilken hastighetsklass måste däcken klara?


Sommardäck till bilar som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetsklass som klarar bilens maxhastighet. Exempelvis är H-däck klassade för 210 km/h och om din bil går att köra fortare måste du ha sommardäck med högre hastighetsklass, vanligen V-däck (240 km/h). På äldre bilar behöver sommardäck inte ha en högre hastighetsklass än 180 km/tim (S-däck). På vinterdäck ska hastighetsklassen vara minst 160 km/tim (Q-däck). Hastighetsklassen anges med en bokstav efter dimensionsbeteckningen.




När får man använda dubbdäck?


Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag. OBS! På grund av coronaviruset har Transportstyrelsen beslutat om ett generellt undantag 2020 från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, från den 15 april till den 30 april 2020.




Hur mycket axelbelastning ska däcken klara?


Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Belastningsförmåga anges i ”load index” och förkortas LI. Din däckspecialist kan tala om vilken axelbelastning din personbil måste klara och vilket LI detta motsvarar.




Hur ser jag vilken dimension däcket har?


Dimensionsbetäckningen finns på däcksidan. Exempelvis 195/65R15 betyder att däcket är 195 mm brett, att däcksidan är 65 procent av däckbredden och att fälgen som däcket sitter på har en diameter på 15 tum. R betyder att det är ett radialdäck.




Vilka alternativa dimensioner är tillåtet att montera på bilen?


Fordonsägaren kan under eget ansvar byta till alternativ däck- och fälgdimension utan att bilen behöver registreringsbesiktigas. Detta förutsätter att däcket och fälgen får plats och täcks av originalstänkskärmen, att hastighetsmätaren inte visar fel och att bilens ursprungliga egenskaper inte påverkas påtagligt negativt.




Får man blanda olika typer av däck på bilen?


Personbilars samtliga däck ska vara av samma typ och man får inte blanda dubbdäck, dubbfria vinterdäck och sommardäck på bilen.




Måste man byta alla fyra däck samtidigt?


Det rekommenderas att ha likvärdigt grepp på alla fyra hjulen, men om inte alla däck behöver bytas bör man åtminstone byta parvis, så att däcken på samma axel är i likvärdigt skick.




Måste alla däcken på bilen vara av samma fabrikat/modell?


Det rekommenderas att använda samma fabrikat/modell av däck på bilens alla fyra hjul, men om man ska blanda olika bör man åtminstone ha samma på samma axel.




Om man bara byter två däck, var ska de sitta på bilen?


Däck som bedöms ha det bästa väggreppet ska alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.




Vad är E-märkning?


Däck som monteras på bilar och släp av årsmodell 1981 eller nyare ska vara E-märkta. E-märkningen består av ett stort eller litet ”E” följt av ett godkännandenummer och ska finnas på däcksidan. E-märkningen innebär att däcket är typgodkänt och är en garanti för att däcket klarar de säkerhetsmässiga krav som finns på däck inom Europa.




Hur ska däck som inte används lagras?


När däck lagras mörkt och utan att utsättas för hög värme är åldrandet i gummit marginell. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare etc). Omonterade däck (utan fälg) lagras stående. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående eller liggande.





dackskifte_verkstad.jpg

Saknar du information?

 

Om du saknar svar på någon fråga eller funderingar är vi tacksamma om du kontaktar oss på info@drf.se