Många frågor och funderingar om däck

När du ska köpa nya däck ta hjälp av energimärkningen och välj energismarta däck med bra väggrepp. Det minskar driftkostnaderna och miljöpåverkan samtidigt som trafiksäkerheten ökar. Vi hjälper dig längs vägen. Här har vi samlat frågor och svar om allt från vad som räknas till vinterdäck, hur man mäter mönsterdjup, varför det är viktigast att hålla koll på lufttrycket och vad du ska tänka på om du byter dina däck själv. Hoppas sidan hjälper dig en bit på vägen. 

1 maj, 2021: Ny energimärkning av däck 

Den 1 maj uppdaterades den nya energimärkningen av däck. Skalan för energieffektivitet och väggrepp är nu A-E. Den största skillnaden är att den nya energimärkningen kommer göra det enklare att välja vinterdäck. 

Läs mer på Energimyndighetens hemsida: 

 

sommartrafik.jpg
 

Håll koll på

mönsterdjupet

I däckens slitbana finns ett mönster som gör att däcket får bättre grepp när det är blött, snöigt, slaskigt eller isigt på vägbanan. Mönstret kan se olika ut på olika typer av däck. Olika krav på minsta lagligt mönsterdjup finns på sommaren och på vintern.

 

Luften bär fordonet

 

Det är inte däcket i sig som bär upp fordonet, utan lufttrycket i hjulen. Med för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen, däcken slits fortare och bilen kan bli svår att hantera i en kritisk situation. Tyvärr visar erfarenheter från flera olika undersökningar att många har för lite lufttryck i sina hjul.

 

Vinterdäck 

Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.

vintertrafik.jpg
 

Energimärkning 

Den 1 maj uppdateras energimärkningen för däck. Etiketten som bland annat kompletteras med is- och snöegenskaper, gör det lättare för dina kunder att välja säkra vinterdäck. Läs mer här. 

 

Skifta och lagra rätt 

 

I Sverige behöver vi ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Det innebär att det åtminstone är två tillfällen per år då däcken ska skiftas, till vinterdäck på hösten och till sommardäck på våren. Det innebär också att den uppsättning däck som inte används den aktuella säsongen behöver lagras på ett bra sätt.

 

Du kan också behöva byta däck vid andra tillfällen, exempelvis om däcken blivit slitna eller om du fått punktering. När du ska byta däck på bilen finns det en hel del att tänka på. Däckspecialister kan ge råd om vilka däck som passar ditt fordon, skifta däcken på ett korrekt sätt och ofta också lagra dina däck som inte används.

dackskifte_verkstad.jpg

Saknar du information?

 

Om du saknar svar på någon fråga eller funderingar är vi tacksamma om du kontaktar oss på info@drf.se