Många frågor och funderingar om däck?
När du ska köpa nya däck ta hjälp av energimärkningen och välj energismarta däck med bra väggrepp. Det minskar driftkostnaderna och miljöpåverkan samtidigt som trafiksäkerheten ökar. Vi hjälper dig längs vägen.
På denna sida kan du läsa mer om regler för vinterdäck, hur man mäter mönsterdjup, varför det är viktigast att hålla koll på lufttrycket och vad du ska tänka på om du byter dina däck själv. I slutet av sidan finner du användbara länkar.
Hoppas sidan hjälper dig en bit på vägen.
Informationen är hämtad från Däckbranschens informationsråd.
Håll koll på
mönsterdjupet
I däckens slitbana finns ett mönster som gör att däcket får bättre grepp när det är blött, snöigt, slaskigt eller isigt på vägbanan. Mönstret kan se olika ut på olika typer av däck. Olika krav på minsta lagligt mönsterdjup finns på sommaren och på vintern.
-
ArbetsmiljöKommer snart
-
HjulutrustningsteknikFör DRF och dess medlemmar är kompetens mycket viktigt. Branschens viktigaste fråga under många år har varit att få till stånd en offentlig utbildning. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) har utvecklat två kurser inom Fordons & transportprogrammet som är godkända av Skolverket. Så här går det till om din skola vill starta upp ämnet Hjulutrustningsteknik: Undervisningen i ämnet Hjulutrustningsteknik ska utföras av de lärare som undervisar på Fordons och transportprogrammet. DRF som branschorganisation hjälper till att ta fram kontaktverkstäder på orten. På verkstäderna finns anställda som blir skolans kontaktpersoner. Kontaktpersonerna fungerar som ett kunskapsstöd åt gymnasieskolans lärare. De tar också hand om eleverna på verkstaden under praktikperioderna. Gymnasieskolan förbinder sig att ge kontaktpersonerna från verkstaden en handledarutbildning innan kursen startar. Här hittar du ett litet smakprovur utbildningsmaterialet Om ni är intresserade av att få mer information eller vill lägga till kursen Hjulutrustningsteknik på er skola så hör av er till: DRF (Däckspecialisternas Riksförbund):tel: 08-50 60 10 50 mail: gymnasium@drf.se
-
EnergimärkningslagenSedan den 1 november 2012 är däck en del av EU:s energimärkningssystem. Ansvarig myndighet i Sverige är Energimyndigheten. 1 maj, 2021 - Ny energimärkning för däck - Is-, och snögrepp Den 1 maj 2021 ska alla nytillverkade däck inom EU märkas med en ny etikett. Däckbranschens egna tidning däckdebatt har varit i kontakt med Energimyndigheten och the Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO) för mer information om den nya märkningen och vad den innebär. Läs hela artiklen här!
-
SommardäcklagTanken på en sommardäckslag kom upp när DRF yttrade sig över regeringens remiss våren 2009 angående dåvarande Vägverkets lägesrapport. Sedan dess har frågan mognat, och efter sommaren 2010 benämns idén sommardäckslag. Nuvarande regler ligger på föreskriftsnivå. DRF förespråkar att frågan lyfts upp till lagnivå. En lagstiftning skulle verka för samling och stabilitet och en ökad trafiksäkerhetsmedvetenhet. Senare års utredningar har varit ofullständiga och blivit starkt kritiserade. Vissa åtgärder som vidtagits har ryckts ut ur sitt sammanhang. De negativa konsekvenserna av åtgärderna har inte analyserats innan de genomförts. En lagstiftning ställer krav på en statlig utredning innan en proposition kan föreläggas riksdagen. En samlad lagstiftning kring hjul skulle ställa krav på anpassning i förordningar och föreskrifter. Utan att föregripa en utrednings slutsatser så kan man redan idag säga att en sommardäckslag inte skulle belasta statsbudgeten. Tvärtom. Färre döda och allvarligt skadade i trafiken skulle resultera i sänkta samhällsekonomiska kostnader. DRF förespråkar att en utredning görs av en part som är oberoende av vägtransportsystemets aktörer. Målsättningen ska vara att föreslå en heltäckande lagstiftning om däck, fälg och hjul. Medan utredningen pågår bör den tidigare dubbdäckstiden (30 april) gälla.
-
Fordonservice på vägSedan den 1 maj 2011 är Fordonservice på väg legaliserat (Trafikförordningen 12 kap 1 §). Men riskerna kvarstår och arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön är fortfarande ett stort problem. Fordonservice på väg har varit en högt prioriterad fråga för DRF och dess medlemmar i många år. Läs mer
Luften bär fordonet
Det är inte däcket i sig som bär upp fordonet, utan lufttrycket i hjulen. Med för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen, däcken slits fortare och bilen kan bli svår att hantera i en kritisk situation. Tyvärr visar erfarenheter från flera olika undersökningar att många har för lite lufttryck i sina hjul.
-
ArbetsmiljöKommer snart
-
HjulutrustningsteknikFör DRF och dess medlemmar är kompetens mycket viktigt. Branschens viktigaste fråga under många år har varit att få till stånd en offentlig utbildning. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) har utvecklat två kurser inom Fordons & transportprogrammet som är godkända av Skolverket. Så här går det till om din skola vill starta upp ämnet Hjulutrustningsteknik: Undervisningen i ämnet Hjulutrustningsteknik ska utföras av de lärare som undervisar på Fordons och transportprogrammet. DRF som branschorganisation hjälper till att ta fram kontaktverkstäder på orten. På verkstäderna finns anställda som blir skolans kontaktpersoner. Kontaktpersonerna fungerar som ett kunskapsstöd åt gymnasieskolans lärare. De tar också hand om eleverna på verkstaden under praktikperioderna. Gymnasieskolan förbinder sig att ge kontaktpersonerna från verkstaden en handledarutbildning innan kursen startar. Här hittar du ett litet smakprovur utbildningsmaterialet Om ni är intresserade av att få mer information eller vill lägga till kursen Hjulutrustningsteknik på er skola så hör av er till: DRF (Däckspecialisternas Riksförbund):tel: 08-50 60 10 50 mail: gymnasium@drf.se
-
EnergimärkningslagenSedan den 1 november 2012 är däck en del av EU:s energimärkningssystem. Ansvarig myndighet i Sverige är Energimyndigheten. 1 maj, 2021 - Ny energimärkning för däck - Is-, och snögrepp Den 1 maj 2021 ska alla nytillverkade däck inom EU märkas med en ny etikett. Däckbranschens egna tidning däckdebatt har varit i kontakt med Energimyndigheten och the Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO) för mer information om den nya märkningen och vad den innebär. Läs hela artiklen här!
-
SommardäcklagTanken på en sommardäckslag kom upp när DRF yttrade sig över regeringens remiss våren 2009 angående dåvarande Vägverkets lägesrapport. Sedan dess har frågan mognat, och efter sommaren 2010 benämns idén sommardäckslag. Nuvarande regler ligger på föreskriftsnivå. DRF förespråkar att frågan lyfts upp till lagnivå. En lagstiftning skulle verka för samling och stabilitet och en ökad trafiksäkerhetsmedvetenhet. Senare års utredningar har varit ofullständiga och blivit starkt kritiserade. Vissa åtgärder som vidtagits har ryckts ut ur sitt sammanhang. De negativa konsekvenserna av åtgärderna har inte analyserats innan de genomförts. En lagstiftning ställer krav på en statlig utredning innan en proposition kan föreläggas riksdagen. En samlad lagstiftning kring hjul skulle ställa krav på anpassning i förordningar och föreskrifter. Utan att föregripa en utrednings slutsatser så kan man redan idag säga att en sommardäckslag inte skulle belasta statsbudgeten. Tvärtom. Färre döda och allvarligt skadade i trafiken skulle resultera i sänkta samhällsekonomiska kostnader. DRF förespråkar att en utredning görs av en part som är oberoende av vägtransportsystemets aktörer. Målsättningen ska vara att föreslå en heltäckande lagstiftning om däck, fälg och hjul. Medan utredningen pågår bör den tidigare dubbdäckstiden (30 april) gälla.
-
Fordonservice på vägSedan den 1 maj 2011 är Fordonservice på väg legaliserat (Trafikförordningen 12 kap 1 §). Men riskerna kvarstår och arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön är fortfarande ett stort problem. Fordonservice på väg har varit en högt prioriterad fråga för DRF och dess medlemmar i många år. Läs mer
Vinterdäck
Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.
Regler för vinterdäck
Det finns olika regler för användning av vinterdäck från land till land. Därför måste du vara extra uppmärksam på lokala lagar och förordningar när du reser utanför Sveriges gränser. Ladda ner PDF:e nedan med mer information om de regler som gäller i Sverige och i våra grannländer.
Skifta och lagra rätt
I Sverige behöver vi ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Det innebär att det åtminstone är två tillfällen per år då däcken ska skiftas, till vinterdäck på hösten och till sommardäck på våren. Det innebär också att den uppsättning däck som inte används den aktuella säsongen behöver lagras på ett bra sätt.
Du kan också behöva byta däck vid andra tillfällen, exempelvis om däcken blivit slitna eller om du fått punktering. När du ska byta däck på bilen finns det en hel del att tänka på. Däckspecialister kan ge råd om vilka däck som passar ditt fordon, skifta däcken på ett korrekt sätt och ofta också lagra dina däck som inte används.
Användbara länkar
-
ArbetsmiljöKommer snart
-
HjulutrustningsteknikFör DRF och dess medlemmar är kompetens mycket viktigt. Branschens viktigaste fråga under många år har varit att få till stånd en offentlig utbildning. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) har utvecklat två kurser inom Fordons & transportprogrammet som är godkända av Skolverket. Så här går det till om din skola vill starta upp ämnet Hjulutrustningsteknik: Undervisningen i ämnet Hjulutrustningsteknik ska utföras av de lärare som undervisar på Fordons och transportprogrammet. DRF som branschorganisation hjälper till att ta fram kontaktverkstäder på orten. På verkstäderna finns anställda som blir skolans kontaktpersoner. Kontaktpersonerna fungerar som ett kunskapsstöd åt gymnasieskolans lärare. De tar också hand om eleverna på verkstaden under praktikperioderna. Gymnasieskolan förbinder sig att ge kontaktpersonerna från verkstaden en handledarutbildning innan kursen startar. Här hittar du ett litet smakprovur utbildningsmaterialet Om ni är intresserade av att få mer information eller vill lägga till kursen Hjulutrustningsteknik på er skola så hör av er till: DRF (Däckspecialisternas Riksförbund):tel: 08-50 60 10 50 mail: gymnasium@drf.se
-
EnergimärkningslagenSedan den 1 november 2012 är däck en del av EU:s energimärkningssystem. Ansvarig myndighet i Sverige är Energimyndigheten. 1 maj, 2021 - Ny energimärkning för däck - Is-, och snögrepp Den 1 maj 2021 ska alla nytillverkade däck inom EU märkas med en ny etikett. Däckbranschens egna tidning däckdebatt har varit i kontakt med Energimyndigheten och the Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO) för mer information om den nya märkningen och vad den innebär. Läs hela artiklen här!
-
SommardäcklagTanken på en sommardäckslag kom upp när DRF yttrade sig över regeringens remiss våren 2009 angående dåvarande Vägverkets lägesrapport. Sedan dess har frågan mognat, och efter sommaren 2010 benämns idén sommardäckslag. Nuvarande regler ligger på föreskriftsnivå. DRF förespråkar att frågan lyfts upp till lagnivå. En lagstiftning skulle verka för samling och stabilitet och en ökad trafiksäkerhetsmedvetenhet. Senare års utredningar har varit ofullständiga och blivit starkt kritiserade. Vissa åtgärder som vidtagits har ryckts ut ur sitt sammanhang. De negativa konsekvenserna av åtgärderna har inte analyserats innan de genomförts. En lagstiftning ställer krav på en statlig utredning innan en proposition kan föreläggas riksdagen. En samlad lagstiftning kring hjul skulle ställa krav på anpassning i förordningar och föreskrifter. Utan att föregripa en utrednings slutsatser så kan man redan idag säga att en sommardäckslag inte skulle belasta statsbudgeten. Tvärtom. Färre döda och allvarligt skadade i trafiken skulle resultera i sänkta samhällsekonomiska kostnader. DRF förespråkar att en utredning görs av en part som är oberoende av vägtransportsystemets aktörer. Målsättningen ska vara att föreslå en heltäckande lagstiftning om däck, fälg och hjul. Medan utredningen pågår bör den tidigare dubbdäckstiden (30 april) gälla.
-
Fordonservice på vägSedan den 1 maj 2011 är Fordonservice på väg legaliserat (Trafikförordningen 12 kap 1 §). Men riskerna kvarstår och arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön är fortfarande ett stort problem. Fordonservice på väg har varit en högt prioriterad fråga för DRF och dess medlemmar i många år. Läs mer
Saknar du information?
Om du saknar svar på någon fråga eller funderingar är vi tacksamma om du kontaktar oss på info@drf.se