Ditt språkrör mot
myndigheter och allmänheten
Inom DRF driver vi frågor som trafiklagar, ökad säkerhet, utbildning och ekonomi med mera. Vi ser oss som en viktig opinionsbildare som jobbar målfokuserat för att både de enskilda medlemmarna och branschen som helhet, ska vinna aktning och förtroende. I det arbetet behövs det bra strategier för att nå ut med frågor som rör däck-, och verkstadsbranschen. Vi för en kontinuerlig dialog med olika myndigheter och lagstiftare för att bevaka branschens intressen och för att belysa problem - och komma tillrätta med dem. Vi uttalar oss i, för oss, relevanta frågor och vi fungerar som remissinstans i olika ärenden som rör bland annat trafik, fordon och verkstäder. Att verka på politisk nivå och synas och höras i olika kanaler är en del av vårt kvalitetsarbete.

Vi jobbar aktivt för...
-
lika villkor för alla inom branschen.
-
att utveckla gymnasieutbildningar för däcktekniker via beslut hos Skolverket i samarbete med TYA
-
att tillsammans med TYA driva Däckskolan och annan utbildning för våra medlemmars personal
-
att säkerställa säkerheten för personal, samt våra kunder och trygga kvalitén i branschen
-
krav på vilka som får handskas med däck (ackreditering)
-
att uppgradera Vinterdäckslagen och därmed förlänga tiden på våren för hjulskifte
-
att införa en 'Sommardäckslag', dvs att säkerställa att fordon har rätt däck för varje årstid
-
att ge kvalificerat underlag till lagstiftare och myndigheter gällande bl a vinterdäckkrav på tunga fordon, minskning av väg-, och däckslitage och mikropartiklar samt utveckling av Energimärkning
-
att särskilt driva på etableringen av nationella regler för Fordonservice på väg, vilket är en viktig arbetsmiljöfråga
Prioterade frågor
DRF verkar för att engagera sig i alla frågor som berör våra medlemmar och branschen i stort. I det arbetet är det också viktigt att prioritera. Här kan du läsa mer om frågor som vi just nu driver särskilt hårt.
Skiftestider
Eftersom Sverige är ett avlångt land, där vinterns längd varierar, är det viktigt att skifte till sommar- eller vinterdäck går att anpassa efter det rådande klimatet. Inom DRF förespråkar vi att skiftestiden förlängs till en månad på våren. Idag är skiftestiden på våren begränsad till 14 dagar, jämfört med 60 dagar på hösten.
Det är inte bara en mer realistisk reform sett ur ett väderperspektiv, det är också en fråga om arbetsmiljö och säkerhet. Genom utökade skiftestider blir pressen och stressen på verkstäderna lägre, våra medlemmar kan arbeta i ett mer rimligt tempo och utföra kvalitativa och säkra däckskiften.
Fordonservice på väg
I de fall det händer något med ett fordon med vägarna, antingen långt från närmaste verkstad eller som tvingar fordonet att stå still, kan däcktekniker behöva rycka ut. Fordonservice på väg är ett riskfyllt arbete som kräver dels utbildning och säkerhetstänk hos teknikern, dels rätt varningsutrustning.
DRF vill se tydliga regler som omfattar både anställda och egenföretagare, om vad som gäller och vad som händer om man inte följer regelverket. Det handlar i slutändan om att ingen som arbetar inom däckbranschen ska behöva drabbas av en olycka på sin arbetsplats. DRF förespråkar en trygg och säker arbetsmiljö för alla.
Sommardäckslagen
En av DRF:s prioriterade frågor är ett införande av en sommardäckslag. Då dubbfria vinterdäck har betydligt sämre egenskaper på sommarväg jämfört med sommardäck anser vi att det inte borde vara lagligt att använda dessa däck på sommaren. Detta skulle ge en tydligare signal om däckens betydelse för trafiksäkerheten, samt minskade olyckor.