Nyhetscenter
Nyhetsarkiv
Transportstyrelsen och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har fått i uppdrag av regeringen att se över nuvarande däckkrav samt att utreda om reglerna behöver skärpas ytterligare.
– Regeringen har höga ambitioner att fortsatt öka trafiksäkerheten och skapa ordning och reda på vägarna. För att minska risken för olyckor när lastbilar blir stående på halt underlag har vi tidigare skärpt kraven på vinterdäck. Nu ser vi över behovet av ytterligare däckkrav för att öka säkerheten för alla på vägarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Sveriges första podcast om däck rullar vidare med en andra säsong. Under året kommer två avsnitt att publiceras i samband med varje utgåva av tidningen Däcksnack. Jonna Jansson, programledare för Däckpodden och chefredaktör för Däcksnack, berättar vad vi har att vänta oss.
– Premiärsäsongen av Däckpodden fick ett varmt välkomnande av branschen, så vi gasar på med en säsong till. Tanken är att däckmontörer och säljchefer likväl som vd:ar och andra däckintresserade på ett enkelt och roligt sätt ska få fördjupad kunskap om olika delar av branschen, och insikter kring hur olika personer och företag ser på olika ämnen. Aktualiteter blandas med tidlös information, vilket också gör Däckpodden till en bra kunskapskälla för nya i branschen, säger Jonna Jansson.
Ta del av alla avsnitt här
Efter 44 år inom däckbranschen och de senaste tio åren som informationschef för Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO) går Bernt Wahlberg i pension den 28 februari. I en längre intervju med tidningen Däcksnack berättar Bernt bland annat om sitt stora intresse för branschen och produkten, viktiga förändringar längs vägen och att han under sin tid som informationschef på STRO är extra stolt över de alltmer ökade kontakterna och samarbetet med olika myndigheter:
– Jag har verkligen fokuserat mycket på att skapa en bra och nära relation, där de förstår att vi på STRO finns där för deras skull. Med åren har kontakten blivit större, de ringer ofta med olika frågor om däck, berättar Bernt Wahlberg till tidningen Däcksnack.
Den 1 februari smygstartade Dennis Alexis sin nya roll som STRO:s informationschef och tar över ansvaret och uppdraget helt den 1 mars. Dennis har totalt 18 års erfarenhet från däckbranschen med roller som både distriktschef på Michelin och regionchef på Goodyear och har en stor bredd från personbilsdäck till entreprenad och däckåtervinning.
– Även om jag inte har arbetet med däck hela tiden har jag hållit mig uppdaterad och STRO:s databok om alla världens däckdimensioner har varit som min bibel (…). För mig gäller det att förvalta allt det fina arbete som Bernt har gjort och föra det vidare på bästa sätt, berättar Dennis Alexis till tidningen Däcksnack.
Som tidigare rapporterat har kommunikationsbyrån MediaPartner tagit över utgivningen samt ansvaret för innehåll, distribution och finansiering av fd Däckdebatt, numera Däcksnack, en periodisk tidskrift för, av och till Däckbranschen.
Däckbranschen Sverige kommer fortsätta i en roll som redaktionell rådgivare och ledarskribent. Övergången kommer möjliggöra ett bredare innehåll och distribution till en större målgrupp och fler branscher inklusive kundsegment, vilket innebär att Däckbranschens frågor ges möjlighet att nå ut och uppmärksammas i ett större sammanhang.
TYA har skapat ett antal filmer om bland annat skyddsutrustning, montering och demontering av däck och hjul samt reparation av innerslang. Filmerna ger dig vägledning och råd för att arbeta effektivt och säkert som däckmontör.
Med anledning av Covid-situationen, rådande och förväntade rekommendationer samt regler hos många av besökandes organisationer har vi beslutat att skjuta fram Däckbranschdagen.
Vi hoppas kunna genomföra Däckbranschdagen med samma upplägg och program senare i vår. När det nya datumet är spikat så skickar vi ut en ny inbjudan där alla (även du som anmält dig till det inställda eventet) kommer att behöva anmäla dig på nytt. Vi beklagar detta, men hoppas på förståelse med tanke på den speciella situation som råder i samhället.
Fram till dess önskar vi er alla en fin jul och ett gott nytt år!
Vänligen kontakta info@dackbranschen.se om du har några frågor eller funderingar,
Vänliga hälsningar, Fredrik Ardefors, Däckbranschen Sverige Bernt Wahlberg, STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization)
Trafikverket har nu publicerat följande två undersökningar:
1. Undersökning av däcktyp i Sverige – vintern 2021 (januari–mars).
2. Undersökning av andel vinterdäck på sommaren i Sverige 2020
Undersökningarna är genomförda i samverkan mellan Trafikverket och Däckbranschen Sverige.
www.dackinfo.se/fakta-category/undersokningar/
www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Dack/
Varje år arrangerar Däckbranschen Sverige och STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization) Däckbranschdagen. På grund av pandemin ställdes dagen in förra året, men är nu äntligen tillbaka och arrangeras i år på Nordic Light Hotel, Vasaplan, Stockholm, onsdagen den 15 december.
Presentation av talarlista och anmälan kommer inom kort.
Information från Energimyndigheten
Den nya energimärkningen gör det lättare att hitta vinterdäck som både sparar bränsle och har bra väggrepp. Titta efter symbolerna för snögrepp och isgrepp på etiketten.
Under hösten äger den allmänna motionstiden rum där riksdagsledamöterna får lämna förslag (motioner) om alla frågor som riksdagen beslutar om. Årets motionsrunda avslutades den 5:e oktober och totalt berör 16 motioner däck i någon form. Branschen har tidigare inte uppmärksammats i denna omfattning, vilket gör det extra roligt att se att våra frågor börjar få genomslag även bland högre beslutsfattande organ.
Två motioner är kopplade till cirkulär ekonomi och återvinning, tre till krav på däckkvalitet och sex till skiftestider mellan vinter- och sommardäck.
Förslagen lyfter bland annat att den korta skiftesperioden riskerar att leda till att många chansar och inte byter alls, vilket rimmar illa med nollvisionen samt att dubbdäck måste kunna användas där de behövs. Och det behovet varierar ju som bekant över landet. En regional differentiering med ett väl tilltaget tidsspann för däckbyte skulle ge högre trafiksäkerhet, lägre miljöpåverkan och samtidigt värna om människors arbetsmiljö. Ett av förslagen hänvisar också till en undersökning som genomförts av Riksdagens utredningstjänst (RUT), som pekar på att dubbdäcksanvändning bara är en av flera källor till partikelutsläpp och inte heller nödvändigtvis den största källan till de farliga partikelutsläppen
Söndagen den 3:e oktober omkom tre personer i vad som i dagsläget rapporteras som en trafikolycka. Bilen var en säkerhetsbil med punkteringsfria däck. Då däckrester har hittats en bit före olycksplatser kommer man bland annat undersöka om en däckexplosion kan ha föranlett händelsen. Flera experter har reagerat på teorin. Bernt Wahlberg, däcktekniker och informationsansvarig hos The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) uppger att säkerhetsbilar har väldigt speciella däck, som inte bör råka ut för haveri: ”Utan att veta någon fakta i just det här fallet så kan man verkligen bli förvånad, säger han till Aftonbladet och uppger att det är mycket ovanligt att punkteringssäkra däck exploderar medan bilen är i rörelse. I stället brukar däcken gå sönder i själva olyckan. Det är dock inte omöjligt att däckexplosioner kan inträffa under färd – men för det krävs särskilt dåliga förutsättningar.”